Monday 21 June 2010

Officiellt arg - Etanol - maskerad miljöbov och mördare

Hej på er alla!

Blev precis officiellt arg, (precis som Julia tidigare blivit här på Blogen). Jag hörde nämligen att något parti hade föreslagit att vi skulle göra etanolen skattebefriad (som tur är satte Folkpartiet liberalerna fullstopp för detta förslaget). Förslaget i fråga är det dummaste jag hört på länge och det bevisar endast det jag föreslagit länge; nämligen att politikerna behöver mer utbildning (utan löneförhöjning - många är redan överbetalda och kan gott göra själ för pengarna också).

För att ta beslut i frågor behöver man kundskap och jag kan undra huruvida politikerna känner till att det krävs mellan 0,5 - 1 liter bensiv vid tillverkningen och transporten av etanolen
(Transport av både etanol och av säd, sockerrör mm som används vid tillverkningen). Inte nog med att det krävs en massa bensin för att tillverka etanolen, det krävs även en massa mat! Socker, vete, majs etcetera, tas från de fattiga länderna för att vi ska kunna köra bil här i västvärlden. (Det kanske ses som ett effektivt sätt att minska befolkningsökningen vad vet jag om vad våra politiker tänker) Det skall även nämnas att en etanol bil drar 30% mer bränsle än en vanlig bil - DVS. - Multiplisera all mat som tas från de fattiga och all bensin som används för att tilverka en liter etanol med 1,3 så får du det rätta priset för en liter etanol.

För att föreslå en bättre energikälla som det borde satsas mer på; Solenergi - Jaha tänker ni, nu kommer han dragandes med den där gamla skiten - det är ju hur ineffektivt som helst. Jovisst det är ineffektivt, och dyrt men en sak som det har hållts väldigt tyst om ett tag nu är knallgas:

Knallgas; är en blandning av vätgas H2 och syrgas O2 vanligtvis i koncentrationen 2:1 eller 4:1 om man vill undvika en oxiderande låga. Då den antänds frigörs stora mängder energi (precis som när man antänder bensin) restprodukten blir då, precis som många av er smarta läsare räknat ut, H2O eller vatten som det också heter.
Knallgas produceras genom elektrolys av vatten (genom att man låter elektricitet vandra genom vatten (Läs mer på wikipedia. org för den intresserade)). Denna elektricitet behöver inte ha hög spänning, 0,5V räcker - och 0,5V är ju just vad spänningen är hos en solcell! Alltså kan man koppla solceller till elektroder och låta de tillverka knallgas via elektrolys av vanligt vatten (C'est super, n'est-ce pas?) . Man kan även använda saltvatten och på så sätt få klorgas (Cl2) och diverse natrium föreningar - Detta är en omväg då man i så fall måste aplicera elektrolys på NaH för att få loss vätet och på så sätt kunna använda vätet för att tillverka klorknallgas (samma princip dock bildas HCl (saltsyra) istället för vatten) men man slipper i så fall att använda sötvatten i länder där det är brist på det.

Det finns antagligen brister i min planering här men i den finns det säkerligen även en del bra idéer vilka man bör ta vara på. Dessutom; dessa brister jag pratar om; går säkert att lösa om någon skicklig och smart igengör gnuggar geniknölarna och lägger manken till.

Ett speciellt tack till Bengt-Åke Magnusson, lärare - Ett antal av idéerna i texten är nämligen hans - jag är dock den som för de ut ur skolans dammiga lokaler och in i diskussionsforumets utmanande miljö.

//OSS

Post Scriptum: Jag antar att jag yttrat ett antal kontroversiella och obildade slutsatser gällande våra politiker - Märk väl jag vet om detta.

No comments:

Post a Comment