Monday 19 July 2010

Lasagna à Vegetabla


Koka Linser

1 del linser 2 delar vatten

En skvätt olja och en nypa salt

Bered lasagnesås 1; lägg allt detta i en gryta

De kokta linserna

Skala, hacka och stek 2 lökar – steks innan det läggs i Grytan

Skala och riv några morötter – steks innan det läggs i Grytan

1 burk majs

1 stor burk Champinjoner

2 msk Tomatpuré eller chillisås

2-6 vitlöksklyfter som pressas ner i grytan

½ msk Socker

1 msk Basilika

1 msk Oregano

2 tsk svartpeppar

2 tsk Italiensk salladskrydda

1 tsk Timjan/Mejram

grönsaksbuljongstärningar blandade i lite vatten

Krossade tomater 350-500g

Låt koka upp-

Ostsås

30-50g margarin eller smör

1dl mjöl

1 L mjölk

Gör en stuvning;

Smält fettet och häll i mjölet. Rör mycket. Häll i lite mjölk i taget. Rör till en slät smet innan du häller på mer mjölk.

Rör i vad för ost ni nu har hemma (smaka av) Jag använde Bonjour-ost med gräslökssmak och ädelost

Salta och peppra


//OSS

2 comments:

  1. den ser lite livlös ut,. hur smakade den?

    ReplyDelete
  2. @ set

    Mm jag håller med - skulle ha piffat till den lite, den ser aningen mysko ut men jag hade lite bråttom den dagen.

    Vad gäller smaken - Den var kryddig och lite örtig - Helt OK - Min far godkände den till och med, och han är världens köttätare och det samma gäller min bror.

    Vad kul att du läser vår blog förresten! Fortsätt att lämna kommentarer :-D

    ReplyDelete